Wat heeft inbound marketing u te bieden?

Mensen staan er steeds minder voor open om gestoord te worden door advertenties, banners, spam of tijdrovende verkoopgesprekken. Dit zijn technieken die ook wel bekend staan als outbound marketing. Hiertegenover staat inbound marketing, een strategie die ervoor zorgt dat u gevonden wordt door online relevante en waardevolle content te delen. Met inbound marketing zorgt u ervoor dat klanten met u in contact willen komen, omdat juist u waarde toevoegt aan de vragen en uitdagingen die ze hebben.

Inbound marketing is dé manier om online beter gevonden te worden en leads gemakkelijker om te vormen tot klanten. Geen traditionele, koude en onpersoonlijke marketing, maar leads die u en de informatie die u te bieden heeft zelf opzoeken.

De definitie van inbound marketing

Inbound marketing wordt omschreven als een vorm van pull-marketing die als doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken. Deze marketingstrategie helpt bedrijven om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden. Inbound marketing omvat meer marketingmethoden dan alleen e-mailmarketing. Ook zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media, online marketing en content marketing zet u hierbij in. Het gaat om een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingmethoden met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat de prospect dat nodig heeft.

De invulling van inbound marketing

U geeft invulling aan inbound marketing door aan de slag te gaan met:

  • Buyer personade karakteristieken van uw meest ideale prospect(s)
  • Buyer journey – de zoektocht van die ideale prospect, van bewustwording tot de (overweging van) aanschaf van uw dienst of product
  • Content marketing – het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit bij de behoefte van de buyer persona, afhankelijk van de fase in de buyer journey
  • Marketing automation de set van (online) tools die u inzet om geautomatiseerd de juiste content op het juiste moment bij de buyer persona te krijgen
  • Online marketing – bezoekers (traffic) naar uw website genereren, o.a. via zoekmachineoptimalisatie (SEO)- en SEA-technieken
  • Rapportages en analyses – meetinstrumenten waarmee u bepaalt wanneer de buyer persona ‘sales-ready’ is, hoe de inzet van content is gegaan en waar u kunt verbeteren en optimaliseren

Inboundmarketing-methodiek

De inboundmarketing-methodiek (zie afbeelding) is erop gericht om vreemden naar uw website te leiden om ze daar als bezoekers te converteren naar leads. Dat doet u door ze meer content aan te bieden die ze via uw website kunnen aanvragen.

Vervolgens begeleidt u de leads in een nurturing-programma totdat ze klaar zijn om de beslissing te maken om tot aankoop over te gaan en klant te worden. Van klanten maakt u vervolgens promotors door ze continu te inspireren met uw dienstverlening.

inbound-methode2

Marketingautomation-software

De tools die u nodig heeft om de inboundmarketing-aanpak effectief in te vullen, komen samen in uw marketingautomation-software. Deze zorgt ervoor dat u vanuit één cockpit, één dashboard en één contactdatabase uw marketing en indien gewenst uw sales kunt aansturen.

Het kan heel tijdrovend zijn om elke lead op te warmen. Met marketingautomation-software stroomlijnt en vereenvoudigt u dit proces. U kunt leads een score geven gebaseerd op het gedrag van de prospect. Zo kunt u zien waar ze op klikken, welke pagina’s ze bekijken en welke content ze downloaden.

Deze data kan ervoor zorgen dat marketing en sales meer op één lijn zitten. Ze kunnen namelijk leads kwalificeren en hebben inzicht in de interesses, gewoonten en behoeften van de geïnteresseerden. Daardoor kunnen zowel marketing als sales beter inspelen op de wensen van de mogelijke klant.

Download e-book ‘Inbound marketing, the basics’

In het e-book ‘Inbound marketing, the basics’, leest u de basisbeginselen van inbound marketing, van methodiek tot de invulling en uitvoering van inbound marketing. Download dit e-book door bijgaand formulier in te vullen.